miércoles, 15 de febrero de 2017

Construint coneixements científics

Bloc temàtic 2.Ciències per a xiquets i xiquetes

Bon dia!
Amb aquest vídeo....reflexionen... fins a on apleguen els mites? Com podem veure poden aplegar fins i tot a la poesia, que es ciència. Aquest poema es un exemple, molta gent pensa que és de Pablo Neruda, i per les xarxes socials va corregent con això. Però no és cert, perquè es de Martha Medeiros. Amb coses així i amb la forma d’ensenyar ciència, algunes formes de ciència se estan perdent, con la poesia. 

Martha Merdeiros

Bé, continuem com es construeixen els coneixements científics? Com podem construir ciència amb els nens? Amb el mètode científic. Ensenyar ciència als nens i ajudar al fet que construeixin els seus pensaments i coneixements científics pot arribar a ser alguna cosa molt divertit, no solament està la teoria sinó també podem tirar mà de la pràctica. On ells obren la seva ment i deixen volar la seva imaginació i fins i tot la intriga.

Com a exemple nosaltres vam fer un exemple molt interessant,,,imagina't si al meu em tub intrigada des del principi, la curiositat i les ganes d'aprendre que pot crear en un nen:

Pràctica: El mètode científic. LA CAIXA NEGRA
El professor col·loca caixes tancades damunt de la taula, i ens distribuïm per grups. La pràctica consisteix a esbrinar el que s'hi hagi a l'interior de la caixa. Hem de tenir en compte que no sempre podem obtenir les dades d'un problema mitjançant mètodes directes, hi ha vegades que hem d'obtenir-los de forma indirecta, i est és el cas.
  • ACT1. Proposa un guió de treball on indiques (per mètodes indirectes) que podríes fer per definir les característiques dels continguts de la caixa.
  • ACT.2. Fes una llista a manera de taula, amb els posibles aparells que podries utilitzar, així com totes les accions que pugues fer amb la caixa, sense trencar-la, obrir-la o espatlar-la.
  • ACT.3. Ara se't dona la caixa. No pots obrir-la. Treballes amb ella com havies indicat, anotat en una taula totes les dades obtingudes de les teues observacions. Escriu també el resultat de la utilització de les diferents aparells o instruments.
  • ACT.4. Ordena tota la informació obtinguda i analitza-la. Obtenir conclusions. (Forma, tamany, nº d'elements, soroll,pes..)
  • ACT.5. Us atreveu a fer una primera hipòtesi del contingut de la caixa?
  • ACT.6. Utilitza aparells que no hages utilitzat abans.
  • ACT.7. Voleu canviar d'opció?
  • ACT.8. Se us mostrarà a continuació una llista de possibles objectes que pot contenir la caixa que teniu. Escolliu entre els objectes el objecte que més s'ajusta a la vostra suposició.
  • ACT.9. Manteniu la vostra hipòtesi o la canvieu?
  • ACT.10. Obriu la caixa!!!

Com heu pogut veure hem fet una petita recerca en forma de mètode científic amb un divertit joc. Amb hipòtesi, mantenint la intriga perquè vulguin seguir participant. Però en realitat aquest joc l'objectiu principal no era endevinar la resposta sinó portar-la a practica.


Una altra opció de descobriment mitjançant aquestes tècniques seria el sac de les sorpreses, el bagul dels tresors... Ja sabem que recórrer a els jocs com sempre he dit... ÉS UNA BONA FORMA D'ENSENYAR Als NENS!!


No hay comentarios:

Publicar un comentario